Er is zoveel leuks te zien...

TREEning

Graag nemen wij uw organisatie of team mee op onze trap! Tree voor tree op weg naar de top!

Hieronder vindt u een voorbeeld van een stapsgewijze TREEning voor uw organisatie. In 5 tredes nemen wij uw teamleden mee naar de bovenste trede van onze trap.
Deze voorbeeldTREEning is aan alle kanten aan te passen, zodat hij naar wens en op maat is.

Gedurende de TREEning of buiten de TREEning om, zetten wij ons ook graag in op de volgende gebieden:

  • Klassenbezoeken 

  • Hulp bij voorbereiden thema; verrijkingstaken integreren

  • Observatie leerling(en)

  • In gesprek met ouders (altijd koppelen aan observatie)

  • Ontwikkeling schoolspecifieke/bestuurspecifieke tool

  • Verrijkingsaanbod eerste leerlijn, schoolspecifiek. Kant en klaar materiaal, vanaf Trede 0 in te zetten binnen de klas.

  • Verdieping en begeleiding bij het opzetten van een tweede leerlijn. Vanaf trede 5.

  • Intervisie bijeenkomsten. 

  • Trajectbegeleiding door het schooljaar heen. Totaalpakket met scholing, klassenbezoeken en consultatiemogelijkheden.

Zie voor meer informatie het kopje 'diensten' op deze website.

 

 

Trede 1

Trede 1

Uitgangspunt: Een goede start!

Onderwerpen:

  • Niveaugroepen binnen de klas

  • Kijken naar kinderen

  • Hoogbegaafdheid en IQ

  • Hoogbegaafde kinderen binnen het regulier basisonderwijs

  • De invloed van de leraar 

Tijdsinvestering: 2 uur
Aantal bijeenkomsten: 1

Trede 2

Trede 2

Uitgangspunt: De basis!

Vaardigheden:

  • Kenmerken (hoog)begaafdheid

  • Signaleren

  • Onderpresteren, start

  • Eerste hulp binnen de klas

  • Gesprekken met ouders

  • Wat is er mogelijk buiten de klas?

  • Contact met externe expertise

Tijdsinvestering: 2 a 3 uur (in overleg)
Aantal bijeenkomsten: 2
Zelfstudie: in overleg
Beschikbaar materiaal vanuit TREE: TreeBoomIdee

Trede 3

Trede 3

Uitgangspunt: Verdieping in kennis en verder groeien als leerkracht!

Vaardigheden:

  • Versnellen of verrijken binnen de leerstof

  • Leren leren

  • De taxonomie van Bloom

  • Meervoudige intelligentie van Gardner

  • Onderpresteren (verdieping na trede 1)

  • Organisatie binnen je groep (groep 1/2 en groep 3 t/m 8)

  • Executieve vaardigheden

  • Eerste en tweede leerlijn 

Tijdsinvestering: 2 uur
Aantal bijeenkomsten: 2
Zelfstudie: in overleg

 

Trede 4

Trede 4

Uitgangspunt: Visieontwikkeling leerkracht!

Vaardigheden:

  • Zelf een tweede leerlijn ontwikkelen

  • Gesprekken met kinderen

  • Mindset

  • Feedback geven

  • Versneld door de basisschool

  • Executieve vaardigheden trainen met spellen.

  • Interne en externe plusklas

  • Dubbel begaafd

Tijdsinvestering: 2 uur per bijeenkomst
Aantal bijeenkomsten: 3
Zelfstudie: in overleg

Trede 5

Trede 5

Uitgangspunt: De competente leerkracht!

Vaardigheden:

  • Procesgericht werken

  • Schoolbrede visie op goed onderwijs voor (hoog)begaafde kinderen in kaart brengen

  • Koers bepalen voor de komende jaren

  • Stappenplan bepalen, koppeling naar het schoolplan

  • Evalueren en hulp bij het proces van de leerkracht/het team

  • Optioneel: Transfer tussen school en plusklas

Tijdsinvestering: 2 uur per bijeenkomst
Aantal bijeenkomsten: 3

Zelfstudie: in overleg.

Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor onze nieuwsbrief!

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

"We hebben we een studiedag gehad met het team waarbij we gestart zijn met het in beeld brengen van wat we allemaal al doen op het gebied van excellentie. Vervolgens hebben we gekeken waar onze talenten en valkuilen zitten op dit gebied en hebben we de mogelijke ontwikkelpunten voor volgend schooljaar bepaald. Het geheel werd op een goede manier begeleid door TreeOnderwijsIdee."

Het Toverkruid

Het Toverkruid