Een team van bevlogen adviseurs staat voor u klaar

Adviseurs

TreeOnderwijsIdee

TreeOnderwijsIdee

Elke verandering begint met de eerste stap! De tredes van onze symbolische trap kunnen u helpen om uzelf en de kinderen met wie u werkt, steeds verder te ontwikkelen op het gebied van (hoog)begaafdheid, executieve vaardigheden en mindset.

De boom, in het Engels wederom tree, staat symbool voor een stevige basis.

Met een duidelijk doel voor ogen en bouwend op de bestaande situatie, zoals een stam die met stevige wortels verankerd is in de grond, gaan we aan de slag om de mogelijkheden en talenten, de diverse takken, van zowel begeleider als kind te verkennen en te ontwikkelen.

Zet u samen met ons de eerste stap op de trap?

Maartje van den Broek - Lingg

Maartje van den Broek - Lingg

“Juf, morgen ben ik er niet. Ik ga een dagje naar het Rijksmuseum. Ik denk dat ik daar meer van leer, dan van een heel jaar op de basisschool.”

Deze mededeling kwam even binnen in 2009. Ik was toen 5 jaar werkzaam als leerkracht basisonderwijs en zou in het jaar daarna starten met de master SEN (special educational needs). Ik wist dat hij gelijk had. Meteen wist ik waar mijn specialisatie over moest gaan; meer- en hoogbegaafdheid in het primair onderwijs.

Ik heb de opleiding afgerond en me in de jaren daarna verder gespecialiseerd in dit onderwerp. Praktijkervaring deed ik op in de klas, als coördinator hoogbegaafdheid, als lid van het expertteam excellentie en als lid van de bovenschoolse projectgroep excellentie. Gaandeweg kwam ik er achter dat de mindset van kinderen en leerkrachten en het juist gebruik van executieve vaardigheden het leerproces en daarmee de ontwikkeling, kunnen stimuleren of stagneren. Graag denk ik mee over het aanwakkeren van de intrinsieke motivatie bij zowel de leerkracht als het kind om hen beiden te laten groeien.

Bart van de Voort

Bart van de Voort

Al 15 jaar werk ik met veel plezier en trots in het basisonderwijs. Als leerkracht heb ik ervaring in alle groepen van de basisschool. Na de master ‘Leren en Innoveren’ (2013) heb ik me gespecialiseerd in het werken met (hoog)begaafde kinderen. Deze doelgroep heeft niet alleen moeilijkere taken nodig, maar heeft vooral baat bij procesgerichte feedback op wat ze dagelijks doen. De feedback die je als leerkracht geeft is essentieel in het leerproces van kinderen en gaat veelal over de executieve functies en (growth) mindset. Een goed curriculum draagt bij aan sterke feedback. Zorg dat je als leerkracht of school investeert in beide zaken. Op deze manier help je kinderen op weg naar ‘een betere versie van zichzelf’. En daar wil ik u heel graag bij helpen.

Olga Stoffels

Olga Stoffels

Al 15 jaar werk ik met veel plezier in het basisonderwijs. In de eerste jaren als beginnend leerkracht, merkte ik dat er veel focus lag op de moeilijk lerende kinderen. Voor makkelijk lerende kinderen was weinig aandacht. Ik wilde hierin meer balans binnen mijn klas, maar de juiste kennis ontbrak. Ik ben daarom de Master SEN opleiding tot specialist hoogbegaafdheid gaan volgen. Na twee jaar studeren, heb ik 2011 mijn diploma behaald. 

Met een hoofd vol kennis, bleek het toch nog een zoektocht te zijn om binnen alle mogelijkheden (en beperkingen) van het onderwijs het juiste voor ieder kind te doen. Als leerkracht krijg je dagelijks te maken met nieuwe inzichten, hoge eisen en kritiek. Daarbij kom je vaak handen en tijd te kort om iedereen de zorg en aandacht te geven die eigenlijk nodig is.

Om hier goed mee om te kunnen gaan, vind ik het binnen mijn werk belangrijk om kritisch te blijven kijken naar het onderwijs en de keuzes die hierin worden gemaakt. Wat past bij de visie van de school en bij het type leerling dat je in je klas hebt? Ook voor de makkelijk lerende kinderen moeten hierin keuzes worden gemaakt. 

Ik help scholen en leerkrachten graag om een lijn uit te zetten. Zodat korte termijn oplossingen veranderen in een aanpak die voor de langere tijd bij het kind, bij de leerkracht en bij de school passen.

Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor onze nieuwsbrief!

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

"We hebben we een studiedag gehad met het team waarbij we gestart zijn met het in beeld brengen van wat we allemaal al doen op het gebied van excellentie. Vervolgens hebben we gekeken waar onze talenten en valkuilen zitten op dit gebied en hebben we de mogelijke ontwikkelpunten voor volgend schooljaar bepaald. Het geheel werd op een goede manier begeleid door TreeOnderwijsIdee."

Het Toverkruid

Het Toverkruid